
Vad är DISA?
DISA är en dansgrupp för ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning.
Vi träffas varje vecka på Uppsala Dansakademi.
På DISA dansar vi, skapar tillsammans och har roligt.
Du behöver inte ha dansat tidigare.
DISA är gratis.
När börjar DISA?
Start: 5 november 2026
Tid: Torsdagar kl. 13.00–15.30
Vi träffas ungefär 35 veckor varje år.
Vi har ledigt på lov och röda dagar.
Mitt i passet har vi en paus med fika eller mellanmål.
Vad gör vi på DISA?
På DISA får du:
• dansa och röra dig
• prova olika dansstilar
• skapa tillsammans med andra
• träffa nya människor
• utveckla självförtroende
• ha roligt tillsammans
• se föreställningar
• träffa personer som arbetar med dans och kultur
• vara med och skapa dans som kan visas för publik
Vem kan vara med?
DISA passar ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning.
Du behöver inte kunna dansa innan.
Gruppen är liten med ungefär 8–12 deltagare.
Nya deltagare kan börja om det finns lediga platser.
Behöver du stöd?
Om du har ledsagare eller stödperson får den personen gärna följa med.
Det går bra att sitta utanför danssalen eller vara med inne i salen.
Du kan kontakta oss om du har frågor.
Om lokalerna
DISA finns på Uppsala Dansakademi i Gränby Galleria.
Det finns omklädningsrum och dusch.
Lokalerna ligger på ett plan.
Det finns några trösklar.
Det finns ingen handikapptoalett inne på dansakademin.
Precis utanför finns flera toaletter, bland annat handikapptoalett.
Prova på DISA
Under september och oktober 2026 kommer DISA att besöka olika verksamheter.
Vi erbjuder gratis dansworkshops och berättar om DISA.
Vill du vara med?
Maila oss:
Skriv gärna namn och telefonnummer så hör vi av oss.
